תאונות דרכים- חשוב לדעת!

  1. תמונה אחת שווה אלף מילים – לרובנו יש היום טלפונים חכמים עם מצלמות, המלצתנו הראשונה, ככל וניתן, היא לצלם כבר במקום התאונה, גם את כלי הרכב המעורבים, את הפגיעה הפיזית, את תעודת הביטוח ופרטי הנהג המעורב. כל ראיה תוכל לעזור לנו בהמשך התביעה.
  2. קודם כל הבריאות – גם אם הפגיעה היא קלה יחסית, המלצתנו היא לפנות לטיפול רפואי מהר ככל הניתן לאחר התאונה, להקפיד לספר לרופא ממה נפגעתם ולפרט את כל הפגיעות והכאבים מהם אתם סובלים וכמובן לא לצאת מבלי שיש בידכם סיכום רפואי!! כל מסמך רפואי הינו בעל ערך רב בהשגת הפיצוי המקסימלי.
  3. עצה אחת יכולה לשנות חיים – צרו קשר עם עורך דין המתמחה בתחום, סמוך ככל האפשר למועד התאונה. לכל צעד אשר תעשו לאחר התאונה ישנה משמעות, הן בזכאות לפיצוי והן בגובה הפיצוי, לכן אנו ממליצים מאוד להתקשר למשרדנו ולקבל ייעוץ וליווי מלאים, כיצד לנהוג, מה להגיד ואיזה טיפול או בדיקה לדרוש. תנו לנו לדאוג לכם הן בהחלמה ובשיקום, בבירוקרטיה המתישה ולוודא שתמשיכו לנהל חיים תקינים ככל האפשר לצד הפציעה.
  4. לאט לאט ובטוח – ממועד התאונה ישנם 7 שנים בטרם תתיישן התביעה, המלצתנו היא לא למהר לקחת את הפיצוי הראשון שמציעים לכם, שכן ברגע שחתמתם על שטר הסילוק וקיבלתם את הפיצוי, אין דרך לשפר ולדרוש עוד. ישנם מקרים רבים, בהם הפגיעה בתחילה נראתה כקלה, אך לאחר תקופה של כמה חודשים, נתגלה כי הנזק חמור הרבה יותר והפיצוי גדל במאות מונים. יש לזכור, כי ישנם מחלות נוספות, כגון מחלות נפש, פסוריאזיס, סכרת, פיברומיאלגיה ולחץ דם, אשר עשויות להיגרם בין היתר, מהטראומה בעת התאונה וגם עליהן ניתן לקבל פיצוי כספי.
  5. דיווח למשטרה – יש לדווח למשטרה על תאונת הדרכים, כשבידכם פרטי התאונה, מקום האירוע, תאריך ושעה, פרטי הרכבים המעורבים כולל פוליסות ביטוח ומסמך רפואי המעיד על קבלת טיפול לאחר התאונה ואף ראיה כי לרכב נגרם נזק. כיום ניתן לדוח באופן מקוון גם באינטרנט ולאחר כשבועיים יגיע אליכם דו"ח משטרה.
  6. כל תאונה והסיפור שלה – בהתאם לחוק הפלת"ד, ברגע שיש ביטוח חובה תקף לרכב בו נהגת או נסעת, אין משמעות לאשם בתאונה והנפגע יקבל את הפיצוי מביטוח החובה כאמור. עם זאת, קיימים מקרים בהם אדם נפגע ברכב בו ישב כנוסע, אך לא ידע שהרכב ללא ביטוח חובה, או לחילופין במקרה של פגע וברח, בו לא ידוע זהות הפוגע והרכב, אז יקבל הנפגע את הפיצוי המגיע לו בגין נזקי הגוף שנגרמו לו מ"קרנית", אשר הוקמה בדיוק למקרים כנ"ל ומפצה את הנפגע באופן בו לא יישאר ללא כל עזרה והכנסה. יודגש, אדם הנוהג ברכבו ללא ביטוח חובה, לא יהיה זכאי לפיצוי מקרנית במקרה של תאונת דרכים.
  7. הגדרת תאונת הדרכים הינה מיוחדת במידה ונדרשה לפרשנות ופסיקה רבה משופטי בתי המשפט השונים. כל פרט במהלך התאונה הינו חשוב, אם להגדרתה כתאונת דרכים, אם בתחום התעבורתי, ואם כתאונה שאינה תאונת דרכים ואז ניתן לתבוע את האשם בתאונה במסלול נזיקי רגיל ולמצות גם הליכים כנגד חברות הביטוח , ביטוחים אישיים, קרן פנסיה, ביטוח לאומי ועוד.
    להלן מספר דוגמאות:
    א. אדם היורד מרכבו ונופל בעת הירידה מרכבו – תיחשב כתאונת דרכים.
    ב. אדם הנופל בעת עליה לרכבו- תיחשב כתאונת דרכים.
    ג. אדם הנופל בעת פריקה או טעינה של רכבו- לא תיחשב כתאונת דרכים.
    ד. אדם אשר נפגע עת החליף גלגל בצידי הכביש – תיחשב כתאונת דרכים.
    ה. פציעה מסגירה של דלת הרכב – תיחשב כתאונת דרכים
    ו. פגיעה מרכב, כאשר הרכב המבוטח חנה בחניה לא חוקית – תיחשב כתאונת דרכים.
    ז. פגיעה במהלך נסיעה באוטובוס או רכבת – תיחשב כתאונת דרכים
  8. חישוב הפיצוי תלוי בקריטריונים רבים, ביניהם: גיל הנפגע, כושר או פוטנציאל השתכרותו, מצבו המשפחתי, עברו הרפואי, ההוצאות שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה, הכאב והסבל , עזרת צד ג' הנדרשת בעקבות התאונה, הפסדי הפנסיה, הפסד הנאת חיים ועוד ועוד. עורך דין מקצועי ובעל ניסיון אשר יודע להתנהל מול חברות הביטוח וידע להביא את הפיצוי המקסימלי .
  9. תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה- במקרה בו אירעה תאונת דרכים במהלך העבודה, בדרך אליה או בחזרה, זכאי הנפגע לקבלת פיצויים גם מהמוסד לביטוח לאומי וגם מביטוח החובה. למעשה הפיצוי יתחלק בין המוסד לביטוח לאומי לבין ביטוח החובה, כשאר ישנה משמעות רבה לקביעת הנכות אם על ידי ועדה מטעם המוסד לביטוח לאומי ואם על ידי מומחה מטעם בית המשפט בתביעה כנגד חברת הביטוח. הייצוג בכל אחד מהמוסדות הנ"ל משפיע באופן ישיר על השני ומשכך יש לבחור עורך דין שמתמחה בהליכי המוסד לביטוח לאומי, אשר יודע להפנות את הלקוח לחוות דעת אצל המומחה המתאים. יש לשים לב להתיישנות בתביעות כנגד המוסד לביטוח לאומי.
  10. אסור לדבר עם חוקרים מטעם חברות הביטוח – חברות הביטוח מפעילים לעיתים חוקרים פרטים, אשר פועלים בדרכים שונות לעיתים גלויות ולעיתים סמויות במטרה לאגור מידע על התובע. החוקרים בודקים את אמיתות גרסת התובע, ולרוב הינם בעלי כושר שכנוע וחן רב, ולמרות שאסור להם להתחזות לאדם אחר ועליהם להצהיר על זהותם האמיתית, הרי שכל האמצעים כשרים ויש להיזהר מחוקרים אדיבים ונחמדים אשר יטענו כי הם כאן במטרה לסייע לכם ולהטיב את מצבכם. המלצתנו היא כי תפנו את החוקר אלינו ואנו נתמודד מולו ומול חברת הביטוח למען קבלת הפיצוי המירבי.
  11. כפי שיש לשמור ולדרוש סיכומים רפואיים, כך יש לשמור על קבלות של הוצאות בגין התאונה, לרבות הוצאות על נסיעות, טיפולים רפואיים, פיזיוטרפיה, הוצאות עבור מנקה ועזרת צד ג' וכן תלושי שכר לפני ואחרי התאונה להוכחת הנזקים ודרישתם חזרה במסגרת הפיצוי.
  12. במקרים מסוימים ניתן בעקבות פגיעה בגין תאונת דרכים, לקבל מקדמה מחברת הביטוח, הנקראת תשלום תכוף והינה עבור הוצאות מחיה והוצאות רפואיות ונועדה לסייע לנפגע במהלך הטיפול הרפואי וההחלמה ולעזור להם לשמור על ראשם מעל המים, עד אשר יחזרו אם יחזרו למעגל העבודה. המקדמה יכולה להיות בצורה של תשלום אחד על חשבון הפיצוי הסופי, או באופן של תשלומים חודשיים עבור הוצאות קבועות ומוסכמות.
  13. קביעת הנכות הרפואית, נעשית על ידי מומחה מטעם בית המשפט. אין להגיש חוות דעת פרטית לבית המשפט וכזו יכולה רק לסייע לעורך הדין בהערכת התיק וחקירת מומחה בית המשפט.